fredag 8 mars 2013

The Great Jane Eyre




Nästa bokcirkelsbok är The Great Gatsby men jag har ännu inte börjat. Jag har nämligen till slut fastnat i Jane Eyre. Denna bok som jag haft ambitionen att läsa så många olika vändor, men ratat om och om igen.

Som den obrottsligt trogna Jane Austen-omanen jag är har jag inte accepterat när andra jämför henne - litteraturens drottning - med Brontë-systrarna. "Aha, gillar du Stolthet & fördom? Då borde du läsa Jane Eyre, det är samma grej!"
Say what?
Samma grej?
SAMMA GREJ?
Det är inte samma grej. Och utifrån det har jag dragit slutsatsen att jag antagligen inte skulle gilla Jane Eyre. Men där var det jag som hade fel. Det är visserligen i princip väsensskilt från Jane Austen men den är bra på helt andra sätt. Jag är 100 sidor in nu och helt fascinerad av unga miss Eyre. Mycket spännande med de feministiska vibbarna som finns i boken.
Får återkomma om det.
Men först måste jag nog presentera mig för Jay Gatsby.



Inga kommentarer: