lördag 24 november 2007

any given lördag

Jag skulle vilja skriva något vackert. Eller insiktsfullt. Eller tankeväckande eller roande. Jag skulle vilja skriva som Anna-Lisa Wärnlöf aka Claque! Men så kom jag på att om man vill skriva som Claque gör man nog bäst i att födas som Claque från början.
Därför skriver jag som jag - jag kan ju inte göra så mycket annat.

Idag har det varit en sådan där onödig dag. En sådan där dag när man egentligen inte har gjort något vettigt men där man på något sätt i alla fall har gjort bra saker.
För att sammanfatta dagen gör jag en lista över mina göromål och prestationer:
- Jag har bakat pepparkakor - årets första! Vi hade inga formar så man fick kniva ut sina underverk. Jag gjorde bland annat en bok, en G-klav, en fourbar och ett mafrottostativ. Miljöskadad? Kanske det, kanske.

- Jag har suttit med Persson och Youtube (bra kombo har det visat sig) och så att säga "utbytt Youtube-bibliotek". Vem kunde ana att det blev ännu roligare att youtuba saker när man var två? Då kan man turas om att visa favoriter och på så sätt finns det alltid ett bra klipp på G!

- Jag har gått ifrån en film som jag inte tyckte var bra.
Denna sista punkt är nog den jag är mest glad för. Vi såg Any given Sunday och den var skitig. Jag ska inte säga att jag brukar vara den som är bra på det där med moral när det gäller filmer (är mycket förtjust i allt vad the Fratpack heter och det är i mångas ögon och öron inte det bästa) men den här filmen ville jag faktiskt inte se. Jag satt kvar länge. För länge.
Tillslut insåg jag dock att jag 1) är människa och därmed 2) har en fri vilja. Och så reste jag mig upp ur soffan och gick därifrån. Istället för sista halvan av filmen diskade jag, åt ett halvt äpple och visade Madde och Persson klippet där Victor Wooten spelar sitt fantastiska Amazing grace bas solo.
Allt sammantaget får man nog ändå kalla det en helt okej lördag - om det så bara var för att jag lydde den hittills nonchalerade impulsen att gå ifrån en film.

Till sist: kolla detta klipp (en ny favorit in my book)

Inga kommentarer: