fredag 16 maj 2008

Datorkrasch? Yeah, why not!

En trådlös accesspunkt och en backupstation som lagrar på fem diskar. Detta berikades vi med på kontoret igår.
Vad det innebär i praktiken är att när man nu kommer in med en laptop och ansluter till nätverket på huvudkontoret backuppas din hårddisk var tredje minut. Det fina i kråksången är att backupstationen inte lagrar på en disk och byter till nästa när den första blir full - utan den lagrar på alla samtidigt. Signalerna sänds ju med 1:or och 0:or och då gör den så att disk 1 registrerar en etta, disk 2 en nolla, disk 3 nästa siffra, disk 4 nästa osv osv. Detta gör att om något (mot all förmodan) skulle hända med en av diskarna så kan de andra fyra räkna ut vad som stod på den och skriva in det på den nya disken som man ersätter den förstörda med.
Hejhopp, så säkert allt brev! Det är nästan så att man hoppas att datorn kraschar så att man får testa den lilla apparaten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är inte alla som längtar till att hårddisken ska ge upp bara så där :)

Liina sa...

Inte jag. Min bärbara gav upp. Mina bilder och videos och musiken hann förde jag över till min externa hårddiska som jag köpte några dagar innan datorn la av. Men texterna glömde jag. Fråga mig inte varför. Som författare måste man ju lära sig att spara. Men vi lyckades i alal fall krångla ut texteran genom att koppla hårddisken till pappas mac så det är klart. Men datorn funkar fortfarande inte och det är det värsta när datorn craschar. Då är man utan bärbar dator (eller jag är det =) SÅ även om det är bra backup så... =)