tisdag 13 maj 2008

Jag kallar det viddbreddning

Gosh, I love the internet.

Jag har insett att jag under det här året ökat min internetkonsumtion med en löjligt hög procenthalt.
Jag har aldrig suttit såhär mycket vid datorn, aldrig varit så beroende av internet och aldrig så hemma på YouTube som jag är nu.
Slöseri med tid och livskraft skulle en del kalla det. Jag kallar det viddbreddning.

Men varför då sitta här på en massa information och inte dela med sig. Det verkar bara dumt. När vi var små brukade min kusin Sofia säga (och säger kanske fortfarande) att "saker är till för att användas". Det verkade vara lite av hennes motto och jag tycker att det gäller bra för kunskap också. Kunskap bör spridas.
Med detta i bakhuvudet startar jag nu mitt nya bloggprojekt:
INTERNET FÖR DUMMIES BY A DUMMIE
För dig som inte vet var du ska surfa för att få dig ett gott skratt, för dig som känner dig nedslagen vid blotta omnämnandet av the World Wide Web eller för dig som kanske bara önskar vägledning genom YouTubes betesmarker - här kommer då:

EPISODE #1
BenLoka

Jag kan inte börja i någon annan ände än den jag började i.
En dag i maj förra året blev en video vid namn "Conversations you will have a million times in your life" featured på YouTubes startsida.



För dig som inte förstår vad det innebär kan jag meddela att det är lika med många klick. En video som får äran att för en dag eller ett par hamna på YouTubes startsida blir med största säkerhet sedd löjligt många gånger. Om det dessutom är en bra och rolig video är chanserna väldigt stora att den kanalen som lade upp videon får väldigt många fler prenumeranter. (Om du vill förstå hur det påverkar en YouTubian att bli featured kan du kolla videon som BenLoka la upp strax efter sitt "genombrott". Videon heter "I GOT FEATURED!!!" och du hittar den här.)

BenLoka som gjort och lagt upp videon "Conversations you will have..." var redan ganska känd på YouTube, men jag strosade fortfarande runt helt omedveten om den vloggande sidan av sajten i fråga. När jag såg titeln på videon klickade jag på den då jag tyckte att det lät intressant. Spenderade de närmaste minuterna med att se videon om och om igen allt emedan jag försökte att inte skratta sönder mig.
Och nu är jag YouTube-fantast - och det har jag mycket att tacka BenLoka för.

Så för att då guida dig vidare vill jag ge dig ett par länkar:
BenLokas Channel på YouTube (Kolla så många videos du orkar och prenumerera för sjutton gubbar!)

BenLokas blogg (För den som roas mer av humor i skrift...)

BenLoka bloggar nämligen också - bra och otroligt humoristiskt dessutom.
Den 19 mars i år inledde han ett inlägg med följande ord:
"Well it's been a whole year of wonderful youtube, and with nearly 10'000 subscribers under my belt, I'm starting to reevaluate why I bought the belt in the first place. Turns out it wasn't to hold my trousers up after all. It's real purpose is to contain vast amounts of people."

Och ytterligare ett utdrag som en överkurs till er som redan är hemma på YouTube och tål lite internhumor:

"And another thing. Apparently I am a goat. Or at least related to one. People have been telling me this all week, and somone e-mailed me the evidence yesterday."



Äh, vet du vad. Du borde bara läsa hela inlägget här.

Två andra extra roliga inlägg:
"I have a lot of heterosexual man-love for these guys"
och...
It's a sign!

Sammanfattning:
BenLoka - den perfekta YouTube-kanalen för dig som uppskattar lite torr vardagsbrittisk humor.

And that concludes Episode #1

ps. Inser att nästa episod måste få temat "How to YouTube". Kan man inte YouTube kanske ovanstående inte var så lättfattligt som jag från början tänkte att det skulle vara. Häpp, häpp. Sånt e livet.

1 kommentar:

Sophia sa...

Jo, det har ju alltid varit lite av min livsfilosofi att saker är till för att användas. Jag har haft sönder många, många saker under utövandet av min livsfilosofi :)