måndag 18 maj 2009

Mail från far

Från: "Anders Olow"
Datum: må 18 maj 2009 11.20.57 GMT+02:00
Till: "'Sara Olow'"
Ämne: SV: Nytt inlägg i Saras stuga...puzzo!


Du skriver såå ”krönike”-bra! Jag ser det framför mig – en samling med dina betraktelser i en liten mysig vacker nattygsbords volym.
Luv ya! Daddy O´

PS Har alltid funderat på om det heter nattygsbord eller nattduksbord. Har nu tagit reda på det:
Den helt dominerande formen är nattduksbord. Men båda används och måste godkännas. Båda formerna återfinns också i ordböckerna. Man kan förstås också säga sängbord.
Nattduksbord är det ursprungliga ordet, från slutet av 1600-talet, som då snarast betydde ’toalettbord’. Sina toalettsaker hade dåtidens dam av värld nämligen i en nattduk.
Under 1700-talet uppstod så nattygsbord genom association till ordet nattyg, som betydde saker som ’nattdräkt’, ’nattmössa’. Tyg förr kunde betyda ’saker’, ’don’, jfr verktyg.


Det är i sådana stunder som man bara näää jag brås inte alls på min pappa...inte alls! :P

1 kommentar:

Persson sa...

Hatten av för Daddy O'.
Du är inte en sån som undrar över något, och sen bara låter det bero. Du tar reda på onödigt mycket info i frågan och berättar det för alla andra. Respect.Jag har länge fnyst åt nattygs-folk, men nu vet jag att båda är rätt! (även om nattdukbord alltså är det ursprungliga;)

Du är far din upp i dagen KiddO'.