torsdag 10 januari 2013

Stina om Stina & konsten att intervjua




Har nu läst Stina Lundberg Dabrowskis nya bok Stina om Stina och konsten att intervjua. Väldigt bra och mycket intressant läsning. Hon får med både övergripande principer och sätt att tänka när man förbereder och genomför en intervju, men också konkreta tips på arbetssätt.

På sätt och vis blir detta till hälften en självbiografi. Dabrowski varvar nämligen berättelser från sin uppväxt med anekdoter från yrkeslivet. Tillsammans använder hon detta för att illustrera sina poänger.

Det enda jag förvånades över var att det på flera ställen dyker upp upprepningar av tips - jag förstår inte om det är för att hon tycker att de är extra viktiga eller för att det bara råkat bli så. Jag vill tro att det är för att hon tycker att de grejerna är extra viktiga.

Hur som helst så har jag nu rikligt med understrykningar att gå igenom och sammanställa så jag känner mig väldigt tacksam för denna bok.

Inga kommentarer: