torsdag 27 december 2007

Annandag gärna en annan dag också!

Annandag. Jag måste säga att jag är mycket förtjust i annandagar. Då har man mysiga minnen av ljuvliga juldagar bakom sig och hoppfull, flickaktig energi inför mellandagarna. Dessutom fylls jag alltid med livsglädje inför det nya året under annandagen. Jag vet inte varför - det bara är så.
Nedan ser du en bild på mina julklappsalster. Nyckelskåpet fick far, tittskåpet var till bror min, godisskålen till min styvsyster med den söta tanden och den vita krukan fick Carol.
Utsikt över det Olowska vardagsrummet med julgranen stoltserande i mitten.
I år införde vi en ny jultradition. Man valde en novell, alternativt ett stycke ur en bok att läsa högt för de andra. Det kändes lite gammaldags och alldeles rasande mysigt. Far läste en novell av Jan Fridegård och självklart berättade han även en tillhörande anekdot om hur han, inspirerad av att ha upptäckt platsen som inspirerade Fridegård till Offer, föreslog Svenska Dagbladet (där han en gång jobbade) att göra en artikelserie kallad "Romanplats Stockholm". Något de sedan gjorde med Fridegård som första exempel.
Själv läste jag den söta novellen "Kärleksgåvan" av O. Henry samt en skämtsam text av Claque som jag själv översatt till engelska en gång till ett skolarbete. Texten kom från Pellas andra bok, en av mina absoluta favoriter.
Nu ska jag gå och sova mig igenom det som blir årets sista julenatt.

Inga kommentarer: