måndag 24 december 2007

Midvinternattens köld är hård - NOT!!

"Midvinternattens köld är hård,
stjärnorna gnistra och glim
ma.
Alla sova i enslig gård
djupt under midnattstimma.
Månen vandrar sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran.
Snön lyser vit på taken,
endast tomten är vaken."


En närmast magiskt vacker julkänsla infinner sig när jag läser dessa ord och jag tycker mig längta tillbaka till tider som jag aldrig ens upplevt...
Midvinternattens köld är puts väck här i Småland men jul blir det visst i alla fall. Idag sjöng jag och Linda Mary did you know och Have yourself a merry little chr
istmas i kyrkan och nyss kläddes granen här i det Olowska huset. Häromdagen bakade jag, far och bror tummakakor. Det är en skånsk, olowsk tradition som vi aldrig försummar. Kakorna är otroligt söta (huvudingredienser är smör och socker) och namnet har de fått för att man tummar ut dem till stora tunna kakor på plåten. Jag har begåvats med tummakakstummen i familjen - pappa har den inte, den måste hoppat över en generation. Så far får handa ut kakorna i stället...

Och imorgon är det julafton...

Inga kommentarer: