torsdag 6 december 2007

en bokmals bekännelser

Insåg igår på bussen att jag i tankarna associerade varenda hållplats till en bok, bokkaraktär el liknande. Stört.
Redogör nedan för de något röriga tankegångarna. (Måste även i rättvisans namn varna för en ganska fet Deathly Hallows spoiler).

Nästa...Klostergatan. St Augustines memoarer var den senaste bok jag köpte. Jag måste läsa den snart.

Nästa...Skolgatan. Pella gick på en flickskola. Jag önskar att jag gått på flickskola. Eller ganske inte. Det enda felet med flickskolor är att det inte är några pojkar där.

Nästa...Polishuset. Linda Wallander bestämde sig för att bli polis. Undrar om jag skulle kunna bli polis...

Nästa...Svartbäckens vårdcentral. Anne på Grönkulla döpte om en bäck som hette något i stil med Svartbäcken till "Mörka Speglande Vågen". Det är vackert. Jag vill också se det vackra i allt.

Nästa...Auroragatan. Harry Potter ville bli auror när han var yngre. Aurorer är häftiga. Fred Weasley dör i sjunde boken. Himla skit.

Nästa...Moskén. Jag har koranen på svenska. Det är ganska konstigt.

Nästa...Löten. Vad i hela friden är "Löten"? Och varför kommer jag att tänka på Eldvagnen av Lotta Åhall när jag hör det??

Nästa...Sandels gata. Sandel -> Sandberg -> Bea och Nadia -> Lyckliga dagar och trygga senkvällar. -> Bundisar av...ja, vad hette hon nu igen?

Nästa...Nyby gård. Romanen Lilla huset på prärien är nog bland det tråkigaste som någonsin skrivits.

Nästa...Bågspännarvägen. Jag ska läsa Doris Lessing när jag kommer hem.

1 kommentar:

Anonym sa...

Maria Waxin heter hon. Hon som skrev Bundisar.
I Gamleby har vi tyvärr så få hållplatser att man knappast hinner med någon längre litterär vandring av rang. Möjligtvis de 4 sidorna i ICA Supermarkets annonsbilaga, och de renderar knappast någon plats i ens intellektuella utrymme. Möjligtvis kan det inge viss spänning när man undrar om dagens köttmärkning ska förändras till i morgon eller inte.