torsdag 1 augusti 2013

Fantastiska, fascinerande Jane Eyre

Under min uppväxt vägrade jag läsa Jane Eyre.
"Men du gillar ju Jane Austen. Du borde läsa Jane Eyre! Det är typ samma sak."
If I had a penny för varje gång någon välmenande sagt så skulle jag kunna köpa...ja, en daimstrut i alla fall.
Men det är inte alls samma sak. Jane Eyre är inte samma sak som Stolthet & fördom.
På ett dåligt sätt trodde jag då.
På ett bra sätt vet jag nu.

"Let other pens dwell on guilt and misery", ska Jane Austen ha sagt. Och de "andra pennorna" var nog Brontë-systrarnas.
Charlotte Brontës bok Jane Eyre är ett mästerverk. Jag känner mig fånig som skriver det för det känns som att en hel värld tittar på mig med himlande ögon och säger "DUH...!"

Jane Eyre är en fantastiskt utmejslad karaktär. Så nyanserad att hon blir smärtsamt trovärdig. En kvinna som får en att vilja bättra sig som människa.
De feministiska dragen som finns i boken - tankarna kring män och kvinnors lika värde - är fascinerande när det sätts i perspektiv. Tanken på att denna bok utgavs 1847 - 81 år före kvinnor fick rösträtt i UK (1928) och 74 år före kvinnor för första gången fick rösta på samma villkor som män i Sverige (1921) - inger i mig en otrolig respekt för Charlotte Brontë.

Har du inte läst Jane Eyre ännu, så gör det.

Bild från weheartit.com

2 kommentarer:

Charlotte N sa...

Hej! Och vad trevligt att jag hittat till en blogg i min smak! Jane Eyre är fantastisk! Ojämförbar med Jane Austens mästerverk, inte för att de är mycket sämre men så väldigt olika varandra. Gillar också Brôntes mer dramatiska sida och fantastiska beskrivningar! Har du läst "Ett eget rum" av Virginia Woolf? (Den feministiska klassikern vars alla meningar och recensenters åsikter jag inte skriver under på) men hur hon beskriver kvinnor och litteratur, inklusive Austen och Brônte, gillar den skarpt!

Sara sa...

Hej! & tack för kommentaren och boktipset! Den har jag inte läst men nu hamnar den på vill-läsa-listan. Lät superintressant!