tisdag 6 augusti 2013

"The town was paper but the memories were not"



En dag min första semestervecka i juli sträckläste jag Paper towns av John Green.Vilken bok. Vilken BOK.

Har läst hans två första romaner Looking for Alaska och An Abundance of Katherines, med god behållning. Läste sedan han senaste bok The Fault in Our Stars som fått otroligt mycket goda vitsord och blivit utnämnd till årets bok 2012, eller något sådant. Håller med de flesta om att The Fault in Our Stars är John Greens främsta verk. Största litterära verk.

Men.

Paper Towns är min favorit. För den är på något sätt min.
Den pendlar mellan humor och allvar, skratt och sorg som i princip alla Greens böcker - men den gör det såååå utsööökt. Fastnade framför allt för hur han beskriver hur man ser andra människor. Hur man lär känna andra människor.

Jag älskade den.

Bild från lizziedarcys.tumblr.com

Bild från observando.net

Inga kommentarer: