torsdag 1 augusti 2013

Grytlappar i köket på Kulla gård

Är nu hemma hos älskade vännerna Johanna och Jonas på Kulla gård i Småland. Har det exakt hur härligt som helst!

Vi var inne i Vimmerby häromdagen och jag köpte ett gäng garnnystan. Inser att de två säkraste tecknen på att jag kommit in i semestern är när jag tillbringar dagarna i böcker eller med garn i händerna. Semestermos-hjärnan var dock inte sugen på något avancerat mönster utan det fick bli två grytlappar...som på handarbetslektionerna i mellanstadiet!


Testhängde grytlapparna i Johannas kök. Johannas kök hittar man för övrigt även här på internet: johannaikulla.blogspot.com


Jag la upp 25 st luftmaskor och gjorde sedan 27 rader. Då blev grytlappen 20x20 cm vilket jag tycker är lagom. Om du ska göra en andra grytlapp kan det vara bra att tänka på att snarare gå på måttet, med måttband, än antalet stygn. Det är nämligen svårt att virka exakt lika hårt en andra gång. Min andra lapp blev t ex snarare 29 rader. Det var då den blivit 20 cm.

För att få en dekorrand och en ögla virkade jag sedan fasta maskor runt hela lappen ett varv. I ett av hörnen skapade jag en ögla genom att göra 15 st luftmaskor, fästa med en fast maska och sedan virka vidare.


När man virkar grytlappar vill man gärna få till det tjockare så att man inte bränner sig. En bra tjocklek kan man uppnå på två sätt: 1) Virka två sidor och virka sedan ihop, eller 2) Virka med två trådar på en gång.
Jag valde alternativ två då det går snabbare eftersom att det blir hälften så många stygn. Det blir dock även lite tyngre så man får vila fingrarna lite då och då.


En rolig detalj i köket på Kulla är den gamla läroboken "Jordbruksbok för pojkar" som Johannas morfar hade i skolan.

Är lite sugen på att brodera in ett monogram i grytlappen. Försöker lära mig brodera så det ser vettigt ut. Får se om andan faller på senare!

Inga kommentarer: