måndag 5 augusti 2013

Loppisfynd från Småland


Så glad för mina loppisfynd under Smålandstrippen!


Hittade massa ljusstakar för typ en femma stycket. Tänkte göra en liten klunga av ljus på skänken vid en vägg där vi tänkt göra ett litet tavelkollage med bilder från bröllopet osv. Vi har fortfarande inte framkallat några bilder, trots att vi varit gifta i två år nu, haha! Men nu tänker vi att vi ska få upp lite guldaktiga ramar på väggen med lite fina bilder.


Har länge saknat en rejälare, smal, hög vas. Har bara haft korta, tjockare vaser så att alla blombuketter har behövt kapas på mitten! Hittade en perfekt vas på en loppis i Mariannelund. Hittade också två bröd/fikakorgar, tre vita linneservetter (som hamnar i högen som vänter på att få monogram), en vacker gammal lärobok i näringsgeografi och en påse tygtrasor som jag har en liten framtida tanke med. Återkommer till det.


På Erikshjälpen i Vimmerby hittade jag mitt roligaste och mest otippade fynd! Jag är väldigt förtjust i skissade, gamla stadsbilder så jag gick närmre dessa för att kika och fick en överraskning. Bilderna föreställer the Bullring & St Martins i Birmingham, New Street i Birmingham och High Street i Solihull. Tre av mina mest besökta platser under året jag bodde i Birmingham, England! Givetvis fick de följa med hem.


I lördags var vi i Torsås på släktträff för min svärmors sida. Svärmor är nämligen uppväxt i Söderåkra. Det var supertrevligt! Under dagen besökte jag, G och svärmor hantverkarmässan i Gullebo. Överallt stod människor och sålde sitt hantverk och överallt doftade det trä, nyslungad honung och brända mandlar.

Hittade 8 st fina, enkla smörgåsbrickor i trä. De blir fina vid soppskålen i höst. Köpte också två vackert snidade smörknivar. En i ene och en i plommonträ.

Hittade även en äldre dam som sålde gamla apotekarburkar med träslevar för 15 kr stycket...! Har sett liknande på Åhlens för betydligt mer så jag blev extra glad!


Denna lilla spegel fick jag med hem som ett fint minne av svärmor. Hennes stora mål var att hitta en hantverkare hon träffat som barn. Hon mindes att han brukade rista in vackra små dekorationer i glas och att han en gång gjort en spegel till henne.
Just som vi var färdiga att ge upp och åka tillbaka till släktträffen hittade vi honom! Där satt han med sitt lilla bord och sina speglar. Givetvis kunde svärmor inte låta bli att köpa speglar till alla sina 4 döttrar och till sin sonhustru och de två äldsta flicke-barnbarnen! <3


Inga kommentarer: