onsdag 20 februari 2008

FK - en personbetraktelse

Idag har jag inte gjort mycket vettigt. Det lilla jag gjorde var dock desto vettigare. Slutkorrade texterna till påskpaketet här, löste en liten annonskris på tryckeriet där...! Ja, det låter ju väldigt bra men det är nog mer korrekt att säga att tryckerikrisen löstes av vår mediakoryfé Fredrik Karlsson. Jag följde bara instruktioner (med inslag av egna små hjältedåd - därav stoltheten).
Fredrik Karlsson...det är en språkligt intressant person. FK är så olik David Marklund (NG:s layoutare) som ett äpple. Det är bara visionerna som är lika. FK är förtjust, förtjusande och fundersam, oftast i ylletröjor och märkesjeans, och svänger mellan flumflummig och superseriös snabbare än en nordirländare spelar en polska.
Ibland kan han stanna upp mitt i en diskussion och stirra på en som om han inte visste om det är Östra Ågatan 13, tredje våningen, eller den 20 februari 2008 eller tvärtom och varför. Varpå han säger något som visar att han inte bara utmärkt väl har förstått vad man nyss sa - utan också vad man egentligen skulle velat säga, ifall man kunde uttrycka sig lite bättre!
Ja, FK har en klar och redig hjärna, en sådan som jag alltid önskat mig, och en närmast övernaturlig förmåga att få människor att känna sig uppskattade.
Jag har en känsla av att han roas av dramatiska personligheter, förutsatt att det inte är ens enda sida.

Inga kommentarer: