tisdag 26 februari 2008

Jag är inte Greta Garbo

Lyssnade på Spanarna häromdagen, våra känselspröt i tidens framkant. Allas vår Jonas Hallberg sa något så fnissroligt att jag bara måste dela det med er.
- Jag är inte språkpolis numera; jag är bara bättre-vetare. Men i en del fall måste språkpolisen rycka ut. Och sätta en bock i kanten i språkets trädgård.
Tänk er Hallbergs dova röst med den avslutande ton han alltid har när han inleder sina spaningar. Ja, det fick i alla fall mig att dra på munnen.

Idag hände något komiskt. Mogul Joakim störtar ut från sitt kontor och ropar undrande om någon tjej har med sig puder...! Ja, det har jag, meddelade jag förvånat och sträckte mig efter min sminkväska. Det visade sig att Hedén precis skulle börja filma Jocke till en serie webbTV-klipp när de upptäckte att Mogulen i fråga var lite blank om nosen. Att se Joakim Lundqvist stå och, bokstavligt talat, pudra näsan med mitt bleka Lancomepuder vid spegeln...den synen kommer att roa mig länge.

My sister from another mister? -NOT!

Nu måste jag packa. Imorgon kväll styr vi kosan mot Danmark (vi mellanlandar dock i Linköping). Från Danmark tar vi sedan förjan över till England och så är jag, på något konstigt bakvänt sätt, hemma igen.
Men usch vad jag avskyr att packa. Jag packar alltid för mycket eller för lite eller bara fel.
Jag har läst någonstans att betjänter i Greta Garbos packning aldrig hittade annat än ett par herrpyjamas, en burk sylt, en strut salt (till tandborstning) och ett par utslitna manstofflor. Men det var Greta Garbo det. Jag är som bekant inte Greta Garbo.

1 kommentar:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.