lördag 23 februari 2008

Och så var de aderton igen



Idag stod det i DN att Sveska Akademiens ständige sekreterare Horace Engdahl ringt till Anders Olsson, författare, poet och litteraturprofessor, och meddelat att sagde DN-skribent (ja, det är han också - den där Olsson verkar ha längre dygn än de flesta) blivit invald som ny ledamot.
Olsson låg till på köpet hemma i influensa.
- Jag var lite halvfebrig, så jag förstod inte vad det handlade om, berättar han för DN.
Är han säker på att det inte var en febrig dröm, undrar jag stilla, men nej. Den 20 december sker inträdet och då ska han även hålla ett tal över sin företrädare, den avlidne författaren Lars Forssell. Tänk er det...någon kolar vippen och vips är man ny ledamot i Svenska Akademien, en av de aderton, på livstid kan jag också meddela, för de som inte visste det. Det sägs att Gustaf III, som instiftade Svenska Akademien 1786...eller var det 68...? Måste kolla... 1786 var det.
Det sägs i alla fall att han från början tänkte sig tjugo, hälften av antalet ledamöter i Franska Akademien, men sedan bestämde sig för aderton eftersom det ordet klingade vackrare.
Jag har yet to prove mitt släktskap i rakt nedstigande led men det verkar onekligen troligt. Tihi.

Jag har en hemlig dröm. Det står med på min orealistiska Göra-innan-jag-dör-lista. "Bli invald i Svenska Akademien". Det står precis under "mottaga Nobelpriset". :P

1 kommentar:

Anonym sa...

Apropå Gustav III. Visst finns det connections.
Han porträtterades naturligtvis av den tidens stora konstnärer, bland andra Per Krafft d.ä, din farmors morfars farfars far.
Denne Per Krafft d. ä som dessutom porträtterade Sveriges störste skald genom tiderna (jämte Ulf Lundell) Carl Michael Bellman.
Det synes mig således helt logiskt att du min dotter, med ditt konstnärliga sinne, nämns i samma andetag som Gustav III, skapare av Svenska Akademien, Bellman, nationalskalden och lutaspelaren och dessas porträttör hovkonstnären Per Krafft d.ä.
Slutsats: Put her on the next vip-lista till Nobelfesten. Och var beredd när nästa akademiledamot kicks the bucket.
Puss.