söndag 10 februari 2008

Som man gör här

Kära blogg,
förlåt att jag försummat dig ett tag men jag har varit upptagen med Norrland.

Natten mellan torsdag och fredag anlände vi till Arjeplog i Lappland. Arjeplog ligger lite högre upp än Boden och blir därför den nordligaste plats jag någonsin befunnit mig på. Jag älskar det. Jag älskar det verkligen.
Allt går långsammare här. Vi såg filmen Flicka med pärlörhänge ikväll. Den går också långsamt. Jag vill också gå långsamt. Och tänka noga och tala eftertänksamt. Som man gör här.
Strax före tolvslaget var jag på väg att gå och lägga mig, men så kastade jag en blick ut genom fönstret. Det snöade. Så jag gick ut för att ta en nattpromenad i Arjeplog istället och till sällskap fick jag Alexandra. Promenaden i snön var som en uppenbarelse. En 50 minuter lång uppenbarelse. Jag lydde alla infall som snön gav mig och Alex var med. Vi gick mitt i vägen, skrev i snön som vilade på refugen, klättrade upp för en sluttning i djupsnö och satt och njöt av tystnaden på den snöiga trottoaren.
- Och imorgon ska vi lämna det här snöparadiset, sa Alexandra.

För ett tag sedan pratade jag med pappa i telefon. Det hade snöat i byn och pappa sa:
- Det är så vackert! Snöflingorna gnistrar som prismor i träden och gör så att varje grenverk får sin egen stjärnhimmel...!
Helt plötsligt förstod jag varför jag är som jag är. Tack pappa.

Hälsningar...
Far: Renskavspizza var mycket gott! Bör absolut avnjutas med Arjeplogpizzerians kebabsås.

Elsa: Kan du inte påbörja din resedagbok - jag vill läsa ett Elsa-alster! Härnösand är ju i alla fall inte Gamleby... :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter skönt, vill också ha snö. Uppsala har för lite snö, bara barmark.