fredag 6 juni 2008

Allt är en inställning

Dagens lektyr bestod i Den gamle och havet av Ernest Hemingway. Svalde den faktiskt på 90 minuter blankt, som en liten munsbit. Om nu något av Hemingway någonsin kan vara en munsbit. För även om Den gamle och havet såg liten ut på tallriken kändes den som en trerätters. Han var inte dum han, den där Ernest.

Boken handlar om den gamle Santiago som med sin förrädiska vänsterhand
strider mot en gigantisk svärdfisk och samtidigt mot sig själv.

När den gamle suttit där med reven över axeln en lång stund, som motvikt till fisken, börjar det skava. Han kommer då på att han kan lägga en säck över ryggen som skydd och Hemingway skriver följande:
"Säcken blev som en dyna för reven och han hade kommit på ett sätt att luta sig framåt mot förn så att han nästan hade det bekvämt. Ställningen var i själva verket bara en aning mindre outhärdlig, men han tänkte på den som nästan bekväm."
Hajade till lite vid det där sista ska det erkännas. Den gamle och havet fick mig att inse att om jag ändrar min inställning till mitt sommarjobb på campingen lite kommer det att bli nästan roligt. I själva verket kommer det bara vara en aning mindre dödande tråkigt men jag kan tänka på det som nästan roligt!

Tjena vad jag älskar utomhus.

Idag är det Sveriges nationaldag och jag skulle bara vilja ta tillfället i akt att säga att jag älskar mitt hemland. Med det svenska svårmodet, det stilla vemodet, ja alltihop.
Glassen ovan var vårt nationaldagsfirande. Stillsamt värre. Hehe.
Bilden på glassen i det här inlägget kan väl också få vara för att fira min blogg som fyllde 1 år igår! He-ey not bad! :) Jag är glad att jag började blogga. Det är faktiskt en av de saker som hjälpte mig att inse att jag älskar att skriva. På riktigt.
Tack till alla er som läst, tack till blogger I guess, tack till Hemingway och sist men inte minst:
Thank you Sweden and goodnight.

1 kommentar:

Liina sa...

Apropå inställning till allt. Har du läst böckerna om Pollyanna? Har både de och dvdn... (och jag läser din blogg baklänges och kommentaren här kommer efter serendipitykommentaren =)