fredag 4 januari 2008

En vacker dag kommer jag göra det

Läste dödsrelikerna nära på halva dagen idag. Hur kan en bok som man redan läst vara så fruktansvärt spännande? Jag skäms nästan lite över att skriva det men jag kan nog tillräckligt mycket trollkonsthistoria, trolldryckskonst och förtrollningar att ta mig igenom en GET-examen.
Tillbringade aftonen med lite folk hos Elsa. Elsa har inhandlat en sådan där "dancemat" och inte vilken sådan som helst utan ett dancemat-spel med bara kristna låtar! Så kewl, som Justin skulle sagt. Snart åker Elsa till Honduras. Hu, så långt bort hon kommer vara då - jag saknar henne redan.
Ikväll visade SVT andra delen av miniserien Jane Eyre, efter romanen av Charlotte Brontë. Jag har faktiskt aldrig läst den (en vacker dag kommer jag göra det) men jag förstår inte varför folk alltid envisas med att jämföra Jane Austen med Brontë. I mina, något partiska öron, låter det ungefär som att jämföra Manchester United med Knatteligan i Härnösand. Detta kan dock ha något att göra med att Austen gått lite som en röd tråd genom mitt liv medan Brontë mer är som en oväntad, kortvarig besökare. Hon är lite väl förtjust i torra präster, psykiskt sjuka fruar och gentlemän med mörka hemligheter för min smak.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du jag måste bara få skriva att JAG har läst den! Jane Eyre!Efter ett halvårs kampanj från fred o Liz =) Värd att läsa faktiskt!/milla