onsdag 16 januari 2008

Singapore baby!

Mina fotter varker. Denna dag har sa att saga pamint dem om att de lever. Med det ar det vart. I'm in Asia and it is fab.
Idag har vi sysselsatt oss med Singapores nationalsport: shopping!
Det ar galet vad de shoppar har. Singapore ar en liten o som ar bade ar en stad och ett land. Det tar en dryg timme fran ena anden till den andra och overallt ar det asfalt och hoghus. Luften ar tjock och fuktig dygnet runt och det kanns som att det ar troligare att den kommer att kvava dig an ge dig liv. Uttrycket "vi gar ut och tar lite frisk luft" existerar inte. Det finns ingen frisk luft. Vill man kyla av sig gar man in, dar det for ovrigt alltid ar kraftiga air cons igang.
Folket har ar savligt. Jag vet inte om det ar hettan som framkallat detta drag i kulturen...jag ska fortsatta mina studier och efterforskningar imorgon.
Sa underbart att de har dator och internet pa hotellet sa att man kan blogga...! (Hej pappa! Hej Edgar!)

Nedan ser du en lista over dagens inkop:
- Ett par sandaletter. Mycket sota. Lite marint stuk.
- Presenter till familj (ni far se vad det ar nar jag kommer hem...!)
- Tre par orhangen
- Ett harspanne modell Asian style. Har sett sadana i Sverige men dar kostar de minst en hundring. Har kosta de en tjuga.
- Ett uuuuuuuuuuuuunderbart halsband format som en G-klav
- The collected works, tales and poems, of Edgar Allan Poe
- Hela serien His dark materials av Pullman
- Kokbok for Singaporiansk mat

och jag har kanske spenderat 400 spann allt som allt...
...this is SINGAPORE BABY!!

Jag fick en uppenbarelse idag: jag ar precis som en japan. Insag det nar jag tog kort pa en soptunna med orden "Singapore - litter free" pa och folk tittade roat pa mig. Japaner har inte alls en speciell "jag-vill-ta-kort-pa-allt-gen" utan det ar helt enkelt resan till en frammande kontinent som framkallar denna sida hos manniskor!
Singapore ar for ovrigt lojligt rent. I guess no ones told them the "Cleenest Country in the World Award" has not yet seen the light of day, and probably never will.
En annan av dagens upptackter ar att jag tycker om asiatisk mat (och da menar jag asiatisk mat i Asien och inte det flitelade liset du far pa China River i Uppsala).
Jag har hittills provat blackfisk, enorma rakor, chickenrise, stingrocka tackt med chili och slutligen durian. Durian ar en frukt och Singapores motsvarighet till surstromming. Kanske inte en sa trelig upplevelse men anda en upplevelse. En slightly more daring sadan. Tack och lov verkar det som jag arvt min fars stalmage.
Overallt vi gar har vi vara singaporianska guider: the New Generation Singapore teamers! Det ar fantastiskt att vara har och ha inhemska guider; de tar verkligen hand om oss.
Nagon av dagarna kanske jag dock smiter ivag pa ett eget aventyr om jag kommer at. Sadana vill man ju ocksa ha.

1 kommentar:

Anonym sa...

Slightly more daring!
Thats my girl!
Jag är så stolt och glad.
Vilket exotiskt land - de har inte ens å, ä och ö. Det är tur att inte Singapore stavas Singapår, för det hade ju inte gått. :-)
PS. Att Pullman beskrivits som en av Englands mest frispråkiga ateister gör ju bara läsningen av His dark Materials slightly more daring. Och det ligger alltid en personlighetsutveckling i antagna utmaningar. Enjoy.
Luv ya´