torsdag 17 januari 2008

fisken i vattnet...och Chinatown

Idag har jag haft mina tva basta Asienupplevelser hittills.

1. Lunch pa the Ritz-Carlton. For de som inte trillade av stolen nar de laste det kan jag meddela att the Ritz ar ett av varldens mest kanda hotell. Det finns i London, New York och ocksa Singapore och ar hotellet vilket alla andra hotell mats emot. Nar jag fick reda pa att vi skulle dit holl jag pa att ga i taket. Vi blev ombedda att kla oss "smart casual", alltsa lite slentrian-elegant och omedelbart sag jag framfor mig vad jag skulle ha pa mig. Min flygande latta, graddvita kjol med guldtradsinlagg, blus med tidigt 1800-talsskarning och graddvita ballerinaskor med guldparlor. Detta givetvis akompanjerad med en lite storre kuvertvaska. Med ett enkelt gulddiadem och hastsvans (tofsen dold med en harslinga) fick helhetsintrycket den perfekta vardagliga efterklangen. Jag forstar att det kan lata overplanerat nar man skriver det sahar, men ni maste forsta att jag var helt lyrisk. Jag tog inte ens med min kamera - det kandes for oglamorost for the Ritz (tack och lov var det andra som tog kort sa ett fett bildspel utlovas nar jag kommer hem).
Pa morgonen innan vi akte googlade jag the Ritz-Carlton i Singapore och fick reda pa lite trivia (visste du att det finns 4200 tavlor med modern konst utplacerade pa the Ritz-Carlton? Bland annat verk av Frank Stella, Andy Warhol, Dale Chihuly och...och...) som jag sedan uppspelt delade med mig av till tjejerna nar vi gjorde iordning oss. Nar jag minuten innan vi skulle ga ner till var skjuts utbrast "Assa jag tycker verkligen att det ska bli SA KUL att luncha pa Ritz...!" sa Emma roat "Jag tycker verkligen det ska bli SA KUL att luncha pa Ritz med Sara Olow...!" Jag uppskattar the Ritz och hon uppskattar att jag uppskattar the Ritz. Fair game.
Det blev precis som jag tankt mig. Nastan. Lunchbuffen var otrolig. Det skulle inte forvana mig om jag provade fler nya saker pa den lunchen an jag gjort nagonsin tidigare i mitt liv sammanlagt. Som alltid hade vi vara underbara singaporianska guider som kunde beratta allt om Dim sum, sushi, dragon eyes osv osv for oss. Alla anstallda man motte hade prydliga uniformer och onskade en artigt a good afternoon.
"Nastan" skrev jag for att jag som den Pella jag ar gjorde en del klantiga grejer. Vet inte om jag vill foreviga dem pa min blogg sahar men jag kan i alla fall saga att nej, jag overdriver inte; klantigheten var smartsamt uppenbar vid flera tillfallen och ja, jag lyckades radda atminstone ett par av tillfallena.

2. Chinatown! Man, I love Chinatown! Trangseln, oordningen, fargerna, de markliga dofterna...allt! I Chinatown passade jag pa att ta mitt eget lilla aventyr. Jag smet ifran vara singaporianska livvakter for att trangas lite med den asiatiska massan! Snart firar kineserna nyar och darfor gick hela Chinatown nastan uteslutande i rott och guld. Det var precis som jag forestallt mig. Dar kunde jag spenderat flera dagar...inte visste jag att jag tyckte sa mycket om Asien...!
I Chinatown hittade jag bl a tofflor for en tjuga, sju mindre vaskor for ca 45 spann, gott kinesiskt godis (jo det ar sant det finns faktiskt!) och en present till min bror. Man, he's gonna love this...

Allt sammantaget ar detta resans basta dag hittills.

Inga kommentarer: