onsdag 16 januari 2008

mandag 14 januari

svensk tid 17.00
Jag drommer nagot behagligt. For behagligt. Det kan inte vara pa riktigt sager jag till mig sjalv och inser att jag har somnat. Somnat i en obekvam flygplansstol tillhorande Turkish Airlines. Crap! Jag fick ju inte somna - inte an. Maste halla dygnet ratt for att undvika jetlag.
De forsta tonerna i Frank Churchill Arrives strommar ur min mp3. Jag pressar horsnackorna langre in i oronen och forsoker stanga ute det obehagliga klassrumsljuset och ljudet fran motorer och mumlande manniskor. Lyckliga tankar strommar genom mitt huvud. Tulpaner, orkestrar och Versaces nya herrparfym. Och bocker; massor och ater massor av pa hylla efter hylla fran golv till tak.
Jag atergar till Harry Potter and the Philosopher's stone.
Snart mellanlandar vi i Istanbul.

senare...

svensk tid 23.20
turkisk tid 00.20
"Do you wanna go safe or be slightly more daring?" Sa berattade Jocke att Pastor How brukar fraga honom pa deras restaurangbesok i Singapore. "I'll be slightly more daring!" ar Joakims standardsvar.
Nar jag horde detta bestamde jag mig for att gora de orden till min resas motto. I'll be slightly more daring.
Med dessa ord i ryggen kunde jag inte gora anant an saga att ajg var pa nar nagon kom med forslaget att vi skulle dra in till Istanbul och fordriva vara fem timmar langa vantetid. Atta av tio, undertecknad inraknad, tog sig in till Istanbul, besokte en galleria och at pa KFC.
Det var vart det om sa an bara for att kunna saga att jag varit i Istanbul.
Under taxifarden till hamnen (som vi for ovrigt blivit tipsade om i turkiska infodisken men som nar vi kom dit gav oss manga skratt eftersom man inte slapptes in om man inte agde en yacht) fick syn pa ett taxinummer pa en annan bil. Jag lade snabbt numret pa minnet, just in case vi skulle ha svart att ta oss tillbaka.
Resten av den femton minuter langa bilfarden upprepade jag numret likt ett mantra. 4 6 5 5 2 3 6. 4 6 5 5 2 3 6. 4655236465523646552364655236.
Men allt gick val och vi atervande fran var slightly more daring escapade for att upptacka att vart plan var forsenat. Fran 23.55 till 01.05. Gripande Turkish Airlines.
Ah, well. Singapore nasta.

Inga kommentarer: