tisdag 1 april 2008

En bok, lite vår och massa film

Den senaste veckan har jag haft total språklig inspirationstorka. Jag har inte fått ur mig ett enda vettigt skrivet ord. Inlägget nedan skrev jag för längesedan, jag har bara inte publicerat det förräns nu.
Men idag, efter en serie olycksaliga (och kanske lite saliga) händelser, strömmade orden till igen och nu kan jag inte sluta skriva för jag har så mycket ord i huvudet.
Jag tänkte därför passa på att berätta om lite saker som jag hittills varit till synes oförmögen att delge.

1. Den vackraste skrivbok mitt öga skådat...

...är nu i min alldeles egna ägo! Detta tack vare Alex som köpte den till mig när hon var i Indien! Jag måste komma på något riktigt bra att skriva i den. Jag kanske skulle ta och göra den till en dagbok. Eller nej, då skriver jag säkert bara något fånigt och sedan kommer jag att ångra mig och vilja riva ut sidor. Men det kan man ju inte göra i en sådan fin bok. Det kanske får bli en betraktelsebok eller en idébok... Fast det lämnar också utrymme för väldigt många skrivna misstag. Jag får nog fundera på det här...
Har du en bra idé vad jag kan göra med min fina, nya Indienskrivbok? Lämna en kommentar!

2. The Kite Runner

Detta är en av de bästa filmer jag någonsin sett. Och det säger jag inte ofta. Eller, ja, okej, jag säger det inte ofta och menar det. Det är en sanslöst gripande historia som utspelar sig i Afghanistan. Jag vet inte om jag pallar att berätta mer än så (sorry Milla) för då börjar jag nog gråta igen. O, sa jag inte det? Jag såg den på bio - och grät mig igenom praktiskt taget hela filmen. I början var det mest den stilla gråtsorten. Men vid sista scenen då var satt jag bokstavligt talat där och hulkade - så mycket grät jag.
Det är en typisk vuxenfilm. Alla vuxna borde se den. Den är välspelad, välregisserad, välkostymerad och allt annat som börjar på väl-! Och så är den väl-digt fruktansvärd. Den ger dig en historia, en sanning, inte serverad på ett silverfat utan upptryckt mot dig som en närgången tiggare. Du kommer ingen vart. Du blir förtrollad. Sitter som klistrad i stolen, oförmögen att röra en muskel.
Den visar dig två livsöden. Ett tragiskt och ett bittert. Det gör så sjukt ont i hjärtat att se den här filmen så man vet inte var man ska ta vägen. Ändå är jag mycket glad att jag såg den och jag skulle rekommendera den till de flesta. Men jag vet faktiskt inte om jag skulle palla att se om den.

3. V for Vendetta

Vi hade myskväll på Atterbom i förrgår och såg V for Vendetta - en film som jag sedan länge bestämt att jag inte skulle se. Jag trodde att det var en skum, konstig film som jag inte alls skulle tycka om. Men nu var det någon annan som bestämde att det var denna vi skulle se och då gav jag med mig och tänkte "ja, varför inte...?"
Filmen visade sig vara riktigt bra. Den hade intressant, originell handling och hela vägen igenom höll den uppe en spännande, rebellisk stämning.
Under filmens gång lär sig huvudrollen, spelad av Natalie Portman, saker om sig själv. Hur mycket klarar hon? Hur mycket kan hon stå ut med för att hålla fast vid sitt beslut att stå för och göra det som hon i sitt hjärta vet är rätt?
Intressant film. Den bör ses.

4. Vårkvällar
Våren har nu anlänt och jag tror att den har kommit segrande ur vinterstriden den här gången. Fåglarna har börjat återvända och när man går hem från kontoret i den svala kvällsluften och känner solens sista strålar le mot en så känner man sig bara så lycklig.

5. The fast and the furious

Denna såg jag igår med pojkarna. Ja, det var väl inget som var förvånande? Som att jag skulle sätta mig och se en sådan film på eget initiativ! Eller...hmm... Det skulle jag faktiskt kunna göra. För någon vecka sedan såg jag om Matrix helt själv bara för att jag ville det.
Och trots allt skumt motorsnack så gav denna film mig en brinnande känsla att jag 1) vill ta körkort nu och 2) köra FORT!

6. Dagens språkpoäng
"Haha! Där fick du dagens språkpoäng!" Det har jag hört mig själv säga ofta på sista tiden. Detta gav mig idén till det jag nu instiftar. Här på min blogg ska jag dela ut dagens språkpoäng*.
Och dagens går till Milla som använde ordet "begeistrad" i en helt vanlig vardagsmening!

*"Dagens" som i "Dagar då folk säger något bra och jag kommer ihåg att blogga om det".

3 kommentarer:

Anonym sa...

Sara!Fina ord,glad att jag är omnämd två gånger i ditt inlägg!!!kul me ikväll/Milla

Anonym sa...

Trevligt att du gillar v för vendetta, en riktigt bra film.

Sophia sa...

Hej kusin Sara! Ja det var en fin bok, måste erkänna att jag är avis. Om jag hade en sådan fin bok skulle jag skriva ned alla mina "evil plans" att ta över världen i den! ;)
Hur är det med dig? Med mig är det bra, jag pluggar på som tusan nu med drygt en månad kvar tills terminen är slut. I slutet på maj kommer jag upp till norden igen, Maria tar studenten så jag måste ju självklart vara där!

Kram