fredag 28 mars 2008

Isak - en personbetraktelse

Här kommer då ännu en personbetraktelse. Ni får ta det för vad det är: ihoppåtade tankar. Eller kanske snarare vänskapliga kärleksförklaringar till de underbara personer som mitt liv just nu kryllar av.

Vår ljustekniker Isak har en enkel, slimmad personlighet.
Slimmad personlighet...hmm...det uttrycket måste jag använda igen det var roligt att skriva...
Och när jag säger enkel så menar jag enkel i ordets bästa bemärkelse. Enkel som i "skön person" och inte som i "simpel". Ändå är han väldigt komplicerad i sin enkelhet. Jag har funderat på det här. Kan det vara så att man är så van vid onödigt komplicerade personer att när man träffar Isak blir man förvirrad för helt plötsligt har det enkla blivit komplicerat eftersom man inte är van vid det.

Med Isak finns det alltid en orsak och verkan. En viss handling har alltid en viss konsekvens. Det gäller bara att förstå vad man bör göra och säga när och hur. Det finns liksom ett system. Det är det jag menar med att han egentligen är ganska enkel att förstå. När man har förstått att lättsamhet är något han skattar högt, då blir allt helt plötsligt väldigt roligt!

Isak är en visionär i ljus. En ljusvisionär. Jag önskar att du kunde se hur han ser ut när han stiger in i en ny konsertlokal. De beslutsamma ögonen granskar raskt men noggrannt rummet uppifrån och ned, från golv till tak. Efter ett tiotal sekunder verkar han ha en tydlig och klar bild framför sig över precis hur allt kommer att se ut. Allt från placering av kannor till robarnas rörelsemönster.
Fast å andra sidan skulle det kunna vara så att han bara gör alltihop lite på måfå. Det är svårt att säga, det skulle faktiskt kunna vara vilket som.
Det är roligt med Isak för han verkar kunna allt lite sådär på måfå...!
Jag tycker om när personer kan saker lite sådär på måfå. Vardagen blir så intressant då.

Inga kommentarer: