torsdag 27 mars 2008

En ren och skär kärleksförklaring

Dagen började med en sista frukost tillsammans med far hemma i byn. 11.20 befann jag mig återigen på en förhatlig Swebus. Slog med en gång upp första sidan i "Hur jag läste böcker och lärde mig leva" och insåg efter ett par minuter att detta är en ren och skär kärleksförklaring till böcker. En bok om hur fantastiskt det är med böcker. Kan det bli bättre?
Jag läste storögt mina egna funderingar formulerade till ord av en främling:
"Men jag har inte upphört att förundras över denna osynlighet som jag är så beroende av. Andra människor kan inte se det som så totalt genomsyrar mig, och det accepterar jag, men varför kan de inte göra det? Det fyller ju mig. Diskrepansen mellan det upplevda och det synliga betyder att jag bär de litterära sinnesintryckens börda som en hemlighet."
Och så fortsätter han. Sida upp och sida ner. Det är inte så mycket jag som nystar ut Spuffords bok, det är mer Spuffords bok som nystar ut mig.


Nästan tolv timmar senare sitter jag i en obekant men bekväm soffa och grimascherar för att Brasilien just gjorde mål mot Sverige. 1-0 slutade det...hrm. Vi var hemma hos C och E och såg matchen och det var trevligt. Jag tycker om ordet trevligt, det är ett så trevligt ord.
Det var trevligt att få det bekräftat att det finns trevliga människor i den här staden, nu när det ser ut som att man blir kvar...

:)

Inga kommentarer: