onsdag 26 mars 2008

Tillbaka vid Salminens köksbord

Ikväll var jag hemma hos Salminens. Vi satt länge och pratade och skrattade vid deras köksbord. Det kändes precis som högstadiet. Förutom att nu handlade det mer om världen, jobb och framtid än läxor, skolan och pojkar. Eller förresten pojkar handlade det visst om nu också... :P

När jag kom hem låg en bok, ett oranget kuvert och en lapp på min sekretär. På lappen stod det:

Puss gumman!
En liten bokgåva...
Plus din pension so far.
Daddo

Det oranget kuvertet iddes jag inte ens öppna. Även om jag idst hade jag nog inte gjort det för jag hade bara ögon för boken. Titeln löd Hur jag läste böcker och lärde mig leva och på baksidan informerades jag om att Francis Spufford "låter oss uppleva upptäckandets spänning, och återkallar ögonblicket då de spretiga tecknen på boksidan för första gången förvandlades till ord".
Vilken fantastisk bok. Vilken fantastisk vardagspresent. Vilken fantastisk kväll.

Goodnight, goodnight.
A thousand times goodnight.

ps. Måste också bara säga att klockan är 03.32 and it seems I have done it again.

Inga kommentarer: