torsdag 12 juli 2007

det är inte bara en film med hög mysfaktor...

Klockan halv sex mötte jag Linda, Jesper och Daniel på ICA som överenskommet. Vi skulle handla mat inför Indienkvällen! Efter lite diskussioner och en hel del runtrännande bestämmde vi oss för Chicken Tikka Masala med ris kryddat á la Indien. Vid sidan av detta hade vi pitabröd, honungsmelon och grönsallat.
Väl hemma hos Linda och Julia satte vi, efter en lätt "förindiskning" (linda och julia slank ner i varsin sari, jag draperade mig med en indisk sjal och målade prick mellan ögonen. Till och med pojkarna fann sig i att Jullan virade sjalar runt huvudena på dem som skulle föreställa den variant av huvudbonad de har i Lagaan) igång med maten.
Jesper och Daniel dukade, och då menar jag inte att de bara slängde fram lite tallrikar; de vek servietter formgav salladen hela köret...! Jag lagade maten tillsammans med Jullan och Linda. Senare dök även Sara Bibelsk (bibelskole eleverna här i bynn får allesammans smek-efternamnet 'Bibelsk'), Joel, Hanna och Linda K upp.
Maten smakade alldeles ljuvligt och i sinnet befann jag mig åter i Birmingham "the Little India" of England. Vi åt och hade typiska konversationer som t ex:
Sara Bibelsk: "Var det klasskompisar från musikhöskolan som du var och hälsade på?"
Linda A: "Jaa, tjejen är min klasskompis och killen var hennes pojkvän. Killen är bror till en av fiollärarna inne i stan, hon är med i Marieborgskyrkan...!"
Joel: "Oo vad heter hon?"
Linda A: "Danielsson"
Joel: "Ahaa men då vet jag nog vem d.."
Jag: *plötsligt intresserad* Annette?! Jaha vad trevligt!"
Linda A: Ja vet du; deras barn har en borg som säng!
Linda K: En borg?
Linda A: Ja en borg!
K: Borg?
A: Ja de har byggt en borg som de har som säng!
K: *ser förvirrad ut*
A: En B O R G!
Joel: En boll?

Filmen kom inte igång förräns nio-draget och tyvärr droppade folk som skulle jobba imorgon av en efter en. Den sista halvtimmen var det bara jag, Daniel och Jullan kvar...!
Det var längesedan jag såg Lagaan och jag hade glömt hur mycket jag tyckte om den. Det är inte bara en film med hög mysfaktor, de är även en av de mycket få indiska filmer man kan hitta som Aishwarya Rai INTE är med i...! Det bästa är nog all sång och dans; jag älskar det! Ett tag såg jag så mycket på Lagaan att jag började lära mig lite hindi...!
Filmen, som handlar om en kricketmatch mellan fattiga indiska bönder och de förtryckande britterna, är naiv på många sätt. Man vet vilka som kommer vinna, då och då brister alla ut i sång och alla dansar tillsammans oberoende av ålder, kön eller kast. Filmen innehåller även en klassisk "Oj, nej de FÖRLORADE! Nej, vänta, det var ett ogiltigt slag"-scen och en "Oo jag är en engelsk ung kvinna förälskad i en ung snygg indisk bonde. Vad ska jag göra nu? Jo, jag sjunger om det, smeker rosor och kastar ut vita duvor genom fönstret"-scen. Jag har aldrig märkt att kärlek får en att göra så. Kan förstås dock bero på att jag aldrig haft några vita duvor i närheten att kasta. Dessutom går mitt fönster inte att öppna så mycket. Jag skulle nog bara ta död på stackaren om jag försökte.
Var speciellt uppmärksam när det är ca 4.10 kvar av videon:



Men det kan inte hjälpas. Jag älskar den här filmen och Indien stal mitt hjärta.
En vacker dag kommer jag åka dit. På riktigt.

Inga kommentarer: