fredag 20 juli 2007

fenomenet kallas rea

Män och kvinnor är som bekant olika. Det visar sig dock extra mycket när det är dags att shoppa kläder. Medan mannen mest stövlar in och på rutin rycker åt sig en XL (trots att han skulle kunna komma i en M) av ett välbekant märke är kvinnan mer kräsen och i många fall osäker. Mannen säger gärna saker som "Haru nån bra piké eller?" och lämnar därmed öppet spelrum för mig medan jag har hört kvinnor som under sjuttonde granskningen av samma rosa plagg fundersamt säger "Hmmm...jag hade för mig att den var mer ribbad..."
Och på tal om kvinnornas osäkerhet, jag har ännu inte haft en karl i shopen som ratat ett par shorts eller en kepa för att han tycker att han har för fula knän eller vader eller hårbotten eller...ja, ni fattar grejen.
Nu kanske ni tycker att det låter som att jag föredrar männen som kunder över kvinnorna, men ni förstår, det var inte alls så jag menade. Jag är bara tacksam över att vi har en blandning. När man har haft ett par kvinnliga kunder, som jag för övrigt verkligen kan relatera till (jag har full förståelse för om man inte vill köpa den gröna pikén för att den inte matchar ens hårfärg), är det trevligt med ett par män som impulsköper det man sätter i händerna på dem.

MEN jag har märkt att det finns ett fenomen som orsakar rubbningar i dessa båda beteendemönster. Fenomenet kallas Rimpulsus Eattus Aspenderasus, mer känt som "rea" och jag har nyligen haft möjlighet att studera effekterna på nära håll.
Under en rea blir både mannen och kvinnan mycket mer köpsugen och själva naturlagarna för shopping verkar kastas om. Det heter inte längre "jag köpte kläder för 600 kronor" utan "jag sparade 1000 kronor". Jag kan själv vittna om de starka påverkningarna av drogen "rea", då jag själv föll för mitt eget köpknep och köpte en Nike polo jag spanat på sedan förra sommaren under förevändningen att jag ju "sparade 350 kronor".

Men så var den ju så rasande snygg också.

1 kommentar:

Sophia sa...

haha! vad roligt du skriver. jag kom just på att jag aldrig resonerat så, "jag sparade ju 350kr", utan jag tänker alltid bara "ja det var ju snuskigt billigt" rea är roligt;)