onsdag 20 juni 2007

man har bara så roligt som man gör sig

ibland är livet bara så ROLIGT!
dagen började med att en liten fågel flög in i shopen. en nyfiken talgoxe var det och flaxa det kunde han! han flög runt och hade nästan ner uppställningen med nike kepsar innan han landade på fikabordet. jag tror han siktade på korvbröden... efter många varv runt shopen lyckades jag fösa ut honom, men efter bara ett par minuter flög han in igen! "vilken enveten rackare" tänkte jag. han ville nog bara retas med mig..

pulade runt lite i shopen när jag hittade en kom ihåg lapp jag skrivit till mig själv. på lappen stod numret till svenska golfförbundet och jag mindes plötsligt idén som jag inte hunnit genomföra sist jag jobbade. jag hade bestämt mig för att jag skulle ta reda på vad 'bollränna' heter på engelska..! det var inget folk på banan så långt ögat nådde så jag bestämde mig för att genomföra my quest. jag ringde till svenska golfförbundet och blev där runtskickad till diverse personer som spelat mycket golf utomlands. ingen visste vad bollränna hette men de fick sig alla ett gott skratt iaf. det verkar som att det inte är ofta som golfshop-tjejer ringer och frågar om golford på engelska. UNDRAR VARFÖR?
eftersom att svenskarna svek mig beslöt jag att gå direkt till källan och ringa england. om jag tyckte att svenskarna var förvånade att jag ringde var det inget emot kvinnan på the English Golf Unions förvåning när jag ringde och sa nåt i stil med
"Hi my name is Sara and Im calling from a golfclub in Sweden!"
och sedan vidare började förklara hur en bollränna såg ut och vad den användes till. hon visste inte heller men hon visste en som antagligen visste; "a gentleman called Paul", men han skulle inte va nåbar förrns på fredag. så jag får väl ge mig till tåls.. hehe

när jag småskrattande för mig själv kom ut från kontoret möttes jag av ett märkligt surrande. det lät ungefär som en racerbil. o så såg jag den. den största bålgeting jag nånsin sett. som tur var dök janne (se "Grabbarna Grus" i ett tidigare inlägg) upp och han kom till min undsättning. han gav sig ikast med att döda bålgetingen..med en järn sjua!! inget man ser varje dag direkt...

senare..

japp. då har man gjort "en sara" igen då. vi ska ha nike demodag idag, vilket innebär att folk från nike kommer till golfklubben med typ hela sitt sortiment och visar och hjälper folk prova. tanken e ju att man ska speeda upp försäljningen av det speciella märket lite.
folket från nike skulle komma vid tre, men redan vid ett dök det upp en man som stegade fram till disken sträckte fram handen och sa
"ja, jag kanske ska ta o presentera mig!"
jag, som trodde detta var en vanlig kund som bara var lite över-trevlig, höjde förvånat på ögonbrynen o tog tveksamt hans hand.
"det e jag som e Daniel Nike!"
o där trilla poletten ner, självklart var denna kille "folket från nike" som utlovats. han hade kommit ruskigt för tidigt, det visste han och med flit var det med sa han. han var så rädd att han inte skulle hitta. hehe.

iaf, så skulle han inte stanna länge nu för han behövde hitta till Elgiganten och gärna en sportaffär också.
"jamen det ska vi ordna!" sa jag glatt för jag visste nämligen precis var Elgiganten låg och det fina i kråksången var att Team Sportia låg vägg i vägg!
så skulle jag till o förklara hur han skulle köra för att hitta dit, men så slog det mig att han hade nog åkt förbi det på vägen in. när jag frågade vilken väg han åkt sa han:
"jag tog vägen förbi motorstadion" men han sa det så snabbt och slarvigt att det lät som "motorstldfld". så jag antog att han pratade om någon bilaffär och såna har ju inte jag koll på..! jag måste sett mycket förvirrad ut för han sa;
"ja..speedway alltså!"
som den "nästan-västervikare" jag är så vet jag ju såklart vad speedway är och var vår speedway stadium ligger (de e ju speedway västervik e känt för gripande..). men jag var fortfarande halvt inställd på att han pratade om den där bilaffären så jag sa;
"jaha. nämen vettu bilar har jag ingen koll på!" sekunden efter, när jag såg hans förvånade/överseende/smått misstroende blick, insåg jag vad jag hade gjort.
i ett fåfängt försök att fixa det började jag
"nej förresten, nej, nej, asså nej, jag vet att speedway inte e bilar...!! det e ju...a.."
o så kunde jag inte för mitt liv komma på ordet motorcykel...!! det slutade med att jag bara gjorde en uppgiven gest o sa
"äh, de va inge." när ska jag lära mig att tänka först och tala sen?
ja. så nu tror "Daniel Nike" att jag e en riktigt blåst en.
när jag berättade vad som hänt för niklas (jag o min stora käft) skrattade han så att tårarna rann.
"ja, nike blir nog lite oroliga nu. de kommer nog inte vilja att du står här o säljer deras grejer..! hahaha"
ja. ja, förlängde åtminstone min chefs liv lite grand idag.
"men de e kul att vi har folk i shopen som kan bju li på sig, sara" skrattade niklas.

ja, så kan man ju se det.

2 kommentarer:

Anonym sa...

kom in på denna sidan av misstag, jobbar själv på en golfklubb och skulle googla vad bollränna heter på engelska efter att ha försökt förklara detta för en utlänsk gäst. Underbart skrivet, men en snabb fråga, har du fått fram vad bollränna egentligen heter?

Sara sa...

hehe vad trevligt att ditt misstag ledde dig hit :) och tack

faktum är att jag ännu inte vet vad bollränna heter...! Jag fick aldrig tag på den där 'gentleman called Paul' så jag gav till slut upp. hela sommaren har jag stått och förklarat att "it's a sort of tube that u put ur golfball in and when it drops down on the ground its your turn to tee off on the first hole" för förvirrade tyskar!
kommentera gärna igen om du lyckas hitta betydelsen! I'm dying to know... :)