fredag 22 juni 2007

a midsummer night's dream

midsommarafton. det känns inte som det.
juni är en förvirrande månad tycker jag. man har precis slitits ur rutinerna man har resten av året och vimsar mest runt innan man kommer på hur sommaren fungerar.
vi firade iaf med familjen; pappa, carol, edgar, mirielle o hennes pojkvän mohammed. carol lagade som vanligt en storslagen måltid och tog som vanligt lång tid på sig att göra det. tror hon stod i köket fem timmar. minst. galet att det sedan bara tar typ en femtedel av tiden att äta upp det. ja, gott var det iaf.
middagen toppades förstås med jordgubbstårta. carol hade en liten engelsk twist på det med. den åts vid sidan om english scones and tea. mysigt.
när vi fikade började det regna så jag (trogen mitt nya hemliga nöje; promenera i regn) gick ut på en promenad. passade även på att plocka sju olika sorters blommor för att lägga under kudden. fast det antar jag att man börjar bli för gammal för nu.. tihi. vill inte sluta dock, det är så mysigt att plocka blommor.
nu på kvällen kollade vi på "Hemvärn och påssjukan" på svt. ni vet ett sådant där "folklustspel" med stefan o krister o alla di andra. egentligen tycker vi nog inte att själva humorn är så kul men det är som bara så roligt, folkligt, puttrigt på något sätt att sitta där o småfnissa litegrand. som t ex när herr Kristersson har främmande; Grosshandlare Blomqvist. de sitter ute på gården när Blomqvist säger att fru Kristersson hon hade minsann lagat en sådan god måltid och nu skulle de sitta fint med lite kaffe. och herr Kristersson utbrister:
"VA!! HAR HO INTE BJU PÅ KAFFE ÄN?! NU SKA KÄÄÄRINGEN FÅ VETA ATT HO LEVER!!" stegar med stora kliv fram till ytterdörrn, rycker upp den o kliver in. alldeles innan han stänger dörren bakom sig hör man honom säga, med sin allra vänaste röst;
"matilda, lilla, skulle inte du vilja..."
hihihi

en dag någon gång i framtiden ska jag ha en egen familj och vara hemmafru. midsommar ska vi fira med släkt och vänner och vi ska sitta länge vid matbordet and we will have lively conversation. jag kommer laga god mat i stor mängd på kort tid. okej, jag kanske kommer bli lite stissig över att hinna med allt och önska att jag börjat med maten lite tidigare men jag kommer vara glad ändå för jag är stissig i mitt eget kök. på bordet kommer det stå stora vaser med nyplockade vilda blommor och barnen kommer klaga på att de vill gå o leka istället för att sitta här med vuxna som "bara pratar". precis som det alltid varit. och efter maten kommer jag förklara för mina döttrar att om de klättrar över sju gärsgårdar, går över sju ängar, plockar sju olika sorters blommor och sedan går och lägger sig utan att säga ett ord, kommer de drömma om den de kommer gifta sig med.

fast jag kommer förstås också säga att det inte riktigt är sant..

Inga kommentarer: