lördag 23 juni 2007

terrible ideas...don't you just love those...?

en av mina favoritfilmer gick på tv idag. "under the tuscan sun" handlar om en kvinna, Frances, som går igenom en hemsk skilsmässa o blir deprimerad. hennes lesbiska väninna skickar henne på en "gay tour" till romantiska toscana och där hittar Frances ett hus i stort renoveringsbehov som hon mer lr mindre impulsköper. i stora drag handlar filmen om hur frances hittar tillbaka till sitt liv. jag antar att husets renovering också blir som en liknelse av hur hennes eget liv byggs upp på nytt (eller nåt). det är en film med hög mysfaktor och den innehåller så många fantastiska repliker..ljuvligt.
älskar t ex scenen där frances för första gången möter katherine, en märklig, elegant äldre kvinna som bara verkar glida runt på piazzan i vackra klänningar och underliga hattar ätandes glass. frances har precis fått syn på huset "Bramasole", som hon sedan köper, på en bild i fönstret hos en mäklarfirma o katherine bara dyker upp vid hennes sida och föklarar vad Bramasole betyder.
"It comes from 'bramare', to long for and 'sole', the sun. to long for the sun!"
sedan fortsätter hon;
"It's a nice little villa. Are you going to buy it?"
varpå frances mycket förvånat svarar:
"Buy it?! No, no, the way my life is currently going, that would be a terrible idea..."
Katherine hummar, nickar instämmande och säger
"Mmm a terrible idea..."
sedan ler hon stort o säger
"...don't you just love those?"

jag vill också åka till Toscana och spontanköpa ett hus som heter något ljuvligt romantiskt som Bramasole. hm. istället får jag åka till västervik och spontanköpa lite frukt på vägen till "romantiska" Golfshopen.
det e väl typ samma sak ändå.

eller inte.

2 kommentarer:

Sophia sa...

det är en av mina ABSOLUTA favoritfilmer! jag har den på dvd, kollade på den 2 gånger på bilresan ner till grekland (jag har en mini dvd spelare) och har kollat på den minst 5 gånger sen jag kom hit ;) hehe. den är så fruktansvärt underbar.....

Unknown sa...

Jag älskar den filmen också! Brukar säga till Sophia och Maria att det är en riktig mammafilm. Måste nog börja säga att det är en riktig kvinnofilm. Hittade den när jag just skillt mig. Det var en fredag, jag lagade en god middag, drack två glas rött och sjönk sedan ner i soffan för att se min nyss hyrda film. VILKEN FILM...... den har allt. En viktig sak den förmedlar är att man ska se sig omkring på vad man har och bygga vidare på det och slappna av lite så kanske saker faller på plats till slut. Jag tänker på när hon säger att hon vill ha en familj att laga mat till och att hon vill ha ett bröllop i huset. Hon tänker ju då på sitt eget bröllop och en kärnfamil. När hon sedan kommer på att laga mat till byggjobbarna och grannar blir det himla bra. Lite "gräv där du står metoden". Ja, det finns mycket bra med den där filmen en riktig feel good film. Eller på Noorläänska....äään räiktig braa film!

Moster i Norr