onsdag 6 juni 2007

otämjd

Godkväll, kära vänner.
Idag är det alltså Sveriges nationaldag. eller ioförsig när jag skriver detta är det bara en minut kvar på sveriges nationaldag..anyways.
Jag tycker om nationaldagar. och jag tycker om att det faktum att sveriges är gjord till helgdag. men min bror delar inte redigt min uppfattning.
"assåååå..varför HAR vi ens en nationaldag i sverige..?!" frågade han slött irriterat när jag kom hem från min första dag i Golfshopen.
"jaa, käre bror" sa jag, "det är för att vi vill fira att vi är ett eget land".
egentligen sa ja mest så för att jag inte visste vad jag skulle säga. för varför har vi ens nationaldag? de flesta verkar ju inte ens bry sig. tänk i andra länder där nationaldagen är värsta grejen! varför är det inte så här i sverige? är det verkligen för att vi är rädda för att bli uppfattade som rasister, som folk verkar tro? är svenskar verkligen så mesiga? jag hoppas inte det.
kan det inte vara så istället att vi har fått ett släng av galna ko-sjukan? o me galna ko-sjukan menar jag att vi är ett klassiskt offer för ordspråket "man saknar inte kon förrns båset är tomt".
är det inte lite så att vi är så vana vid att "Sverige är ett fritt land" att vi inte uppskattar det faktum att det är fritt..? om vi varit förtryckta under årtionden av något annat land kanske vi skulle känna mer glädje inför tanken att fira nationaldagen. faktiskt FIRA nationaldagen och det faktum att vi är ett eget land.
men missförstå mig rätt nu...jag önskar inte att vi ska bli ockuperade bara för att vi ska lära oss en läxa nej, nej. jag är glad att jag är svensk. en fri svensk.
jag älskar när sverige nämns som "det kyliga mystiska norden" i filmer (som i phantom of the opera t ex). och nu när jag bott i birmingham ett år, har jag fått vänja mig vid att vara flickan från norr. från landet där stjärnorna brinner klart om natten. där man faktiskt kan få syn på ett norrsken och där isbjörnar vandrar omkring på gatorna. eller, mja..typ iaf.
så innan jag kryper till kojs har jag en bekännelse;
jag älskar sverige
jag älskar vår nationaldag och
jag älskar att vara svensk
otämjd

bara kärlek
xx

Inga kommentarer: