lördag 9 juni 2007

"Gideoniter med sångportfolio"; kyrkans svar på "Idol"

Tänkte egentligen skriva något djupsinnigt om Sverige och hur det styrs idag, men nu när jag väl sitter här känner ja att det får vara. blir lite om dagens händelser istället. man får ju passa på när det faktiskt finns något mer att säga än bara "ah, idag städade jag det och idag skurade jag det"..!
idag ackompanjerade jag en viss Harald på Gideoniternas årsmöte (ni förstår, min far är gideonit och dagen innan hade han bett mig om denna tjänst). jag var lite orolig, eller okej, jag var mycket orolig för hur detta skulle gå. pappa hade sagt att det bara handlade om ett par psalmer som behövde kompas men när jag fick tala med Harald på telefon blev jag skrämd. ja, skrämd. han sa nämligen saker jag inte förväntade mig höra som till exempel;
"ja, men då tar jag med min sångportfolio" och
"känner ni till Ejnar Ekbergs repertoar?"
(sen att den där ekberg tydligen är nån känd kompositör av läsarsånger, det visste ju inte jag!)
ni kan ju tänka er..jag förväntades alltså gå dit och ackompanjera nån stor-sångare som skulle ha med sin "sångportfolio" (!!) a prima vista! därav min oro.
jag var tillsagd att komma dit till 14.30 så 14.29 påbörjade jag den cirka 40 sekunder långa färden till äldreboendet där årsmötet skulle hållas. årsmötet verkade dra ut på tiden så jag frågade Gullvi, som basar i köket (jag känner de här nissarna ju förstår ni) om jag kanske kunde få spela lite på pianot så länge. hon sa att ja det fick jag så gärna. det kändes bra att få prova pianot lite. man vet ju aldrig vad det är för pianon folk har. det kan vara vissa tangenter man bör undvika. de kan sakna strängar eller vara ostämda eller till och med ibland saknas helt. been there, done that, om man säger så.
när jag suttit o spelat ett tag kom Gullvi fram till mig och frågade om jag skulle kunna tänka mig att komma o spela för de gamla någon gång. fiolen fick jag gärna också ta med! javisst, det sa jag att jag mycket gärna gjorde.
när årsmötet äntligen var slut, sisådär runt en kvart över tre kom min far tätt följd av sångaren Harald till den stora salongen där jag satt. där och då fick jag första glimten av noterna. scary..
men tro det eller ej, det gick faktiskt utan större komplikationer. okej det var inte perfekta färgningar på ackorden och nog fuskade jag nog på några av de snabba bytena, men efter vad jag fick höra efteråt verkar detta inte märkts för mycket. lovad vara Herren hehe..
En av sångerna, "Uti din hand" lät de mig behålla noten på ty jag blev så förtjust i stycket. (okej jag vet, ja skrev precis 'ty'. men kom igen de e ju ett skitbra ord som förtjänar att skrivas oftare..!)
hade en även en mycket trevlig kväll för övrigt. carol o mirielle åt middag med oss (fisksoppa med apelsin o fänkål á la herr olow och banan o chokladkaka freestylad av unga fröken olow a.k.a. jag själv) vilket alltid är lika trevligt! vi pratade o skrattade och gjorde manlighet- och kvinnlighetstest på varandra på internet. jag fick typ 297 på kvinnlighetstestet. ska tydligen vara mycket kvinnligt. haha; så det var ju skönt att höra! pappa var lite beviken..fick bara 76 p manlighetstestet..haha.. varför är det så kul med sådana där test?! hehehe

happ. ska man försöka gå o sova då i den här bastun. de e gripande 30 plus här inne.
jag skojar inte. tyvärr.

gonatt o bara kärlek
xx

1 kommentar:

Sophia sa...

hej hej, jag länkade till din blogg på min blogg, jag tänkte att luleborna skulle tycka att det var kul att läsa din blogg? kram