söndag 24 juni 2007

"var det bra så? ja, då blir det en linné om du vill tjacka o en selma om du vill leesa"

märkliga gäster i Golfshopen idag... en äldre herre iklädd färgglada shorts och en vit kortärmad, ledig skjorta ackompanjerat med en äkta turist-midjeväska kom på förmiddagen o ställde sig i dörräppningen till Golfshopen och utbrast
"Får jag komma in såhär?"
det tog några sekunder innan det sjönk in i min skalle att han faktiskt syftade på sin klädsel. herren i fråga kom för att höra sig för om lite priser, se hans barnbarn skulle komma o bo ett tag med dem på campingen. äldste barnbarnet ville tydligen spela golf men sedan farfarn precis fått betala "hutlösa 50 spänn för o tjacka en pilsner" blev han orolig att barnbarnets nöje skulle ruinera honom.
Jag lyckades hålla masken nästan hela vägen igenom samtalet trots att det var som att prata med Vanheden. han använde ord som 'tjacka' och 'leesa' så ofta han kunde (fatta att det finns folk som FAKTISKT pratar så), och trots att han blundade, höjde på ögonbrynen och gjorde en "se på mina naglar-gest" med handen varje gång han sa "green card" (hallå vi e inte så snobbiga som folk tror..i sverige säger man faktiskt helt enkelt "grönt kort") lyckades jag övertyga honom att vi faktiskt var ganska humana på den här golfklubben o de skulle bara kosta honom en tjuga att "leesa en klubba".

dagens kommentar yttrades vid Golfterminalen (en dator i Golfshopen där golfare kan komma o logga in med sina Golf-IDn, golfvärldens motsvarighet till personnummer, och kolla o ändra sitt handicap, hcp, anmäla sig till tävlingar etc). fredrik från serielaget sa i en väldigt faktamässig ton till en ny serielagsspelare:
"Asså..så fort vi gått en sällskapsrond och inte är bakfulla så registrerar vi det."
det var bara så komiskt.

en av de bästa sakerna med sommaren är att man helt berättigat kan gå barfota...! ja ränner barfota dagarna i ända på golfkubben och i golfshopen. det hårda stengolvet gör att fötterna blir alldeles svarta.
innan man går o lägger sig tvättar man fötterna i handfatet.
då känns det som sommar.

1 kommentar:

Anonym sa...

ëj hittad ännu! sara1 attadu ens kunde tänka något sådant. då skulle jag ju ha ljugit dej rätt uppi öronen när vi pratade i tele för ett tag sen... fy va kul att vanheden kompå besök. jag hade lätt garvat... pösso